SM i Volleyboll
Svenska Kyrkans Ungas stiftsmästerskap i Volleyboll
Linje

REGLER
Nedtecknade 15 mars 2006.
Kompletterade/reviderade mars 2007 och mars 2015.

Denna regelsamling innehåller regler som gäller vid SM i Volleyboll dvs
Stifts-Mästerskap för lokalavdelningarna i Svenska Kyrkans Unga i Skara stift.
Regelsamlingen är bl a en översikt av de regler som särskiljer från elitvolleybollregler.

1. Allmänt
Volleyboll är ett tillfälle för två lag att ha kul tillsammans.
 Spelet går ut på att spela bollen över nätet ner på motståndarlagets planhalva. Varje lag har rätt att beröra bollen tre gånger för att förhindra bollen att beröra golvet på egen planhalva och spela tillbaka bollen över nät mot motståndarens planhalva. En spelare får inte beröra bollen två gånger i följd. Bollen förblir i spel tills den berör golv, vägg, tak eller annat föremål eller tills dess en spelare begår något fel. Förlorar man en boll vinner motståndaren serven och en poäng.
 SM i volleyboll hålles en gång varje år, med fördel under vårterminen. Den vänder sig till ungdomar från 13 år (klass 7) och äldre.

2. Plan och nät
•Planen skall normalt ha måtten 9x18 m. En planhalva är 9x9 m.
•Endast ytterlinjer och mittlinjen under nät används. Anfalls/servelinjen används ej.
•Näthöjd skall normalt vara 2.24 cm (motsvarar dam elit).

3. Lag och spelare
•Laget skall representera endast en lokalavdelning.
•Varje lag skall bestå av 5-9 spelare.
•På plan skall laget vid spel ha 6 spelare (utom för lag som endast är 5 spelare).
•Eventuella avbytare byter in på serve.
•Laget skall ha minst två killar respektive två tjejer på plan samtidigt. (Detta gör att lag med fåtal av endera könet kommer att ha inbyten i otakt dvs kan bara göra byten så att det på plan alltid finns två killar och två tjejer)
•I övrigt skall skall den ordning som spelarna har inbördes behållas under en och samma match.
•Samtliga spelare skall vara medlemmar (eller vuxenmedlemmar) i Svenska Kyrkans Unga.

4. Klädsel
•Skor med sulor som färgar av sig eller utomhusskor är ej tillåtna på planen.

5. Match
•Domaren lottar om vilket lag som börjar serva.

6. Serve
•Serve sker på plats bakom baslinjen.
•Endast underhandsserve upp till midjehöjd (”badmintonserve”) är tillåtet.
    -Kommentar: Vid felaktig serve döms omboll.
•Bollen får vidröra nät vid serve.
•Blockering vid serve ej tillåtet.
•Efter tre vunna servar roterar laget och nästa spelare tar över serven.
•Serve är godkänd om den går in på motståndarens planhalva (dvs 3-meterslinjen nyttjas inte)

7. Slag
•Spel får endast ske med händer och armar under axeln.
•Samma spelare får inte röra bollen två gånger i följd.
•Om två spelare i samma lag berör bollen samtidigt, räknas det som två slag
(detta gäller inte vid blockering).
•Laget har tre slag på sig att returnera bollen. Blockering räknas inte i dessa slag.

8. Blockering
•Blockering räknas inte som ett slag. Vid blockering gäller att samma spelare som varit i kontakt med bollen i blocket tillåts ta den igen. Domaren avgör vad som är blockering respektive annan beröring i detta fall.

9. Boll inne eller ute
•En boll är inne då någon del av bollen berör spelplanen eller dess linjer.

10. Nät och mittlinje
•Bollen får vidröra nät under spel.
•En spelare får ej vidröra nät under spel.
•En spelare får ej beröra motståndarens planhalva eller mittlinjen under spel.

11. Anfall och försvar
•På plan får det samtidigt finnas sex spelare i varje lag: tre forwards i
en främre linje vid nät, medan de övriga tre är försvarsspelare. Så snart
bollen är servad, får spelarna förflytta sig hur som helst.
•Har man bara fem spelare skall tre spela som forwards, två som försvarsspelare.
•Försvarsspelare får inte delta i blockering eller smash. Befinner de sig i
anfallsområdet får de endast spela på bollar som är under nätets överkant.
•Endast forwardsspelarna får blockera bollen och anfalla i anfallsområdet,
inom 3 meter från nät (tremeterslinjen).

12. Rotation
•Det lag som vinner bollen erhåller rätten att serva. Om serverätten går över roterar laget som vann bollen och spelaren som står på tur servar.
•Om laget vunnit tre servar i rad roterar laget och näste spelare som står på tur fortsätter serva.
    -Kommentar: Om servande spelare missar rotationen döms omboll. Eventuella poäng som tagits stryks och ny servare roteras in.

13. Omboll
Omboll blir om följande inträffar:
•Om annan boll på ett störande sätt kommer in på planen.
•Felaktig serve.
•Fjärde serven i rad från samma servare.
•Felaktigt inbyte (fel person i rotationsordningen eller för få killar/tjejer på plan)

14. Poäng
•Poängräkning sker med running score dvs poäng erhålles på både egen och motståndares serve.

15. Walk Over
Då lag inte infinner sig till match räknas det som walk over och närvarande lag räknas som vinnare med 10-0

16. Fair Play
Schysst spel kommer att belönas med leenden från domaren och högaktning från publik och andra lag. Schyssta lag hjälper domaren med den svåra uppgiften att bedöma om bollen är inne eller ute.
•Vid oschysst eller osportsligt uppträdande eller nedlåtande tillmälen, från lag eller enskild spelare, utdelas först varning till laget, vid upprepning går serve och 5 poäng till motståndarlaget.
•Vid fortsatt oschysst uppträdande, från lag eller enskild spelare,  avbryts matchen. Laget förlorar samtliga poäng tagna under den matchen, motståndarlaget tilldöms segern.

17. Vandringspriset
Den lokalavdelning vilken segrande lag representerar får en inteckning i Vandringspokalen.
Efter fem inteckningar får lokalavdelning behålla pokalen.
Segrande lokalavdelning anordnar eller tillser att någon annan anordnar nästa års SM i volleyboll.

SPELFORM I TÖREBODA 2016

1. Grundspelet
Alla lag möter alla.

2. Slutspel
Sker i tre grupper ordnade efter placering i grundspelet enligt:
A-grupp: de fyra högst placerade lagen
B-grupp: de följande tre lagen
C-grupp: de återstående tre lagen

3. Final
De två högst placerade lagen i A-gruppen.
Final spelas i tre set om 15 poäng.